Nyheder

Bliv klogere på nudging

Nudging er et begreb, der får stor opmærksomhed. Begrebet gik sin sejrsgang med Richard Thaler og Cass R. Sunsteins bog Nudge og har siden oplevet eksponering på blandt andet DR i programmet Vanens Magt (der dog ikke fik mange pæne ord fra danske nudge-eksperter).

Nudge stammer fra elefanter på vej over savannen. Hvis de ungerne er på vej i den gale retning, får de et venligt puf (=nudge) af de ældre elefanter, for igen at finde retningen. Nudge kan altså beskrives som et venligt puf i den rigtige retning. 

Et nudge er en intervention, der ikke burde betyde noget for vores adfærd i princippet, men gør det i praksis

Blandt marketingfolk har det været kendt i mange år, at vi ikke altid agerer rationelt og optimalt. Vi kan påvirkes og vi kan også påvirkes til at agere på en bestemt måde. Det er der mange eksempler på fra markedsføring eller butiksindretning. Det er jo ikke tilfældigt at mælk står bagerst i butikken og at der er slik ved kassen. Det er også forsøg på at påvirke os som forbrugere – som måske også kan betragtes som et venligt puf. Det er dog ikke et nudge, da et nudge skal være til fordel for begge parter.

Nudge skal generelt leve op til disse tre regler:

  • Al nudging skal være transparent og aldrig vildledende
  • Det skal være let at fravælge at følge et nudge
  • Der skal være god grund til at tro, at den tilskyndede adfærd, vil forbedre velfærden for de, der nudges

Nudging er dog stadig nyt – men det er der råd for! Vil du booke et foredrag om nudging kan vi anbefale:

Nudging og adfærdsændrende kommunikation

Et alternativ kunne være et foredrag, der dækker adfærdsøkonomi lidt bredere:

Hulemænd i habitter