Nyheder

Egne forventninger kan påvirke din performance

Vi påvirkes – ofte ubevidst – af mange ting og det kan gå ud over vores arbejde og performance.

De fleste vil hævde at de er rationelle og klart tænkende, men ofte lader vi følelserne løbe af med os. Som når man lader sig rive med og står og råber “Gå ned! Gå ned!” efter sin golfbold. Det har ingen effekt men alligevel sker det det dagligt på næsten alle golfrunder rundt om i verden.

Sådan har vi det med at agere irrationelt. Det gælder også når vi møder andre mennesker. Her er de fleste opmærksomme på, at vi har en tendens til at vurdere og bedømme vore medmennesker på blandt andet deres udseende, jobtitel eller uddannelse. Det er nemlig meget nemmere at agere – tror vi – hvis vi kan putte hinanden i nogle kasser eller stereotyper. Men det påvirker hvordan vi er sammen. Og det påvirker også hvordan vi selv er.

Klæder skaber folk

At andres opfattelse af en påvirkes af udseendet er vel ganske bredt anderkendt. Men at du selv kan blive påvirket af det tøj du tager på, bør vel overraske de fleste.

På Northwestern University i USA lod man forsøgspersoner iføre sig en hvid kittel. Nogen fik at vide at der var tale om en doktors kittel. Andre at der var tale om en malers kittel. I bund og grund var det dog den samme kittel og det burde derfor ikke have nogen indflydelse på deltagerne.

Det havde det dog. De deltagere, der lod sig iføre en doktors kittel, følte at de var bedre til at være opmærksomme. Men det forsvandt når de fik at vide at det var en malerkittel.

Resultaterne minder om resultaterne i en undersøgelse, hvor deltagerne skulle deltage i en forhandling iført enten

  • Jakkesæt
  • Joggingbukser, t-shirt og flipflops
  • Deres eget tøj

Her klarede deltagere i jakkesæt sig bedre end deltagere i afslappet tøj.

(Læs evt mere på Hulemænd i habitter)

Køn skaber forventninger

I et andet forsøg har man kigget nærmere på om køn eller etnicitet kan påvirke deltagernes resultater. Her lod man deltagerne besvare spørgsmål om deres køn, inden de løste en test. Planen var at undersøge påvirkningen fra det såkaldte stereotype threat. Stereotype threat går ud på, at man i pressede situationer kan være tilbøjelig til at leve op til de stereotyper, der kan være. Hvis man inden testen bliver gjort opmærksom på sit køn, vil det påvirke din kognition og derved din selvtillid og evner til at performe, og så vil man potentielt begynde at leve op til stereotypen.

Et af forsøgene handlede om matematik, for at teste hvorvidt stereotypen om at mænd er bedre til matematik end kvinder kunne påvirke. Man delte blandt andet mænd og kvinder, der mente deres matematiske niveau lå på samme niveau, og som alle syntes at de selv var ret gode til matematik, op i to (blandede grupper) og gav den ene gruppe nemme matematiske opgaver, mens den anden gruppe fik sværere matematiske opgaver.

Resultatet var at de kvinder, der inden testen blev gjort opmærksom på deres køn, klarede sig dårligere end andre.

(Læs evt mere om dette forsøg på Thor Ridderhauges blog)

Book foredrag med eksperter

Rigtig meget ligger i opfattelsen hos os – husk det! Det er blandt andet noget af indholdet når Foredragsportalens eksperter i adfærdsøkonomi holder foredrag. Måske din virksomhed, dine kunder eller andre også har brug for at vide mere nogle af de fejl vi mennesker typisk begår? Læs mere om adfærdsøkonomi og nudging ved foredragsholder Jens Balle:

Jens Balle