Nyheder

Gratis – det kan de fleste lide

Gratis kan få os til at opføre os ganske irrationelt. Det har mange forsøg vist og det er et af de emner Jens Balle behandler i sit foredrag om Hulemænd i habitter.

Kunne du tænke dig en tatovering?

Ville dit svar være det samme, hvis jeg tilbød dig en gratis tatovering?

Rationelt bør dit svar ikke afhænge af prisen. En tatovering er en varig ændring og bør bero på andre beslutningskriterier end hvorvidt den er gratis. Alligevel sagde flere ja tak til en tatovering i et forsøg i New York. En natklub tilbød sine gæster en gratis tatovering og professor i adfærdsøkonomi, Dan Ariely, valgte at kigge nærmere på forsøget.

Det viste sig at hele 68 % af de fremmødte ikke ville have sagt ja til en tatovering, hvis den ikke var gratis.

Gratis påvirker

Her er tale om et ekstremt eksempel, men vi lader tit vores beslutninger påvirke af ‘gratis’. Vi køber lidt mere for at få gratis porto, vi tegner et abonnement for at få en gave eller vi køber en vare for at få en anden vare gratis. Derfor tilbydes vi ofte at få noget gratis, for at få os til at købe.

Dette er blot et eksempel på de irrationelle beslutninger vi tager som forbrugere. Beslutninger der måske er irrationelle men som i høj grad er forudsigelige. Derfor kan forretningsdrivende udnytte viden herom til at lokke os til at forbruge mere.

Få viden om adfærdsøkonomi

Emnet, der befinder sig på grænsen mellem økonomi og psykologi, kaldes for adfærdsøkonomi. Mens man indenfor økonomi tager udgangspunkt i, at vi tager rationelle beslutninger, har man altid antaget det modsatte i psykologien.

Det gør det ikke nemmere at forudsige, da en række faktorer kan spille ind i hvilke beslutninger vi foretager.

Jens Balle tager udgangspunkt i både klassisk og nyere forskning på området ligesom han bruger en række praktiske eksempler, når han formidler sin viden om adfærdsøkonomi. Det gælder både via bogen og foredraget, der begge har titlen Hulemænd i habitter.

Nu kender jeg selv Jens fra Twitter-verdenen, og han er sådan en nede-på-jorden type, og det er hans bog også! Ikke alt mulig fancy lingo. Han forklarer bare helt straight, hvilke fejl vi typisk begår, når vi skal beslutte noget.

Mille Skjold, FunnyFinans

Et område af adfærdsøkonomi kaldes for nudge. Det holder Thor Ridderhauge foredrag om – læs mere her:

Få gratis fragt

Hulemaend_i_habitter_cover_MVil du vide mere, kan du købe Jens Balles bog Hulemænd i habitter. Faktisk kan du spare fragten lige nu!

Du skal blot skrive ‘foredrag’ i kupon når du tjekker ud.

Køb den her og få GRATIS fragt!

Du kan læse mere om Jens Balles foredrag her:

Hulemænd i habitter

Hulekvinder i stiletter