Hver dag bombarderes vi med oplysninger om alt mellem himmel og jord. Både fra traditionelle medier på print, i TV, radio, podcasts, og ikke mindst på Sociale Medier. Vi har ingen chancer for at sortere, fordybe og reflektere i så mange informationer på én gang, og – hvad tror vi så på? …og ikke at forglemme: hvad skal vi tro på, når det er kunstig intelligens (AI) der bliver taget i brug? Hvad er det medierne giver os – hvorfor, og hvordan kan vi gennemskue budskaberne?
Alt andet lige, er medierne en forretning der skal give et økonomisk afkast – bl.a. via korte overskrifter, for derved at fange vores opmærksomhed – OG – det virker! Risikerer vi desuden at blive polariserede med de hurtige budskaber og ”fakta”? Det kan nemlig medføre en fundamental ændring af hvordan folk danner holdninger.
Det polariserede samfund har desværre en tendens til at alle parter grupperer sig i to lejre i en konflikt – nationalt, som internationalt. Georg Julin giver en række eksempler på kendte danske pressehistorier via overskrifter – set fra en noget anden vinkel, herunder et par stykker hvor han selv har været helt tæt på, eller involveret. F.eks. den berømte Farumsag, hvor Peter Brixtofte måtte stå for skud. Som han fortæller: “Jeg var selv involveret i sagen og har interessant viden der ryster.”