At være leder på et plejecenter og andre slags botilbud kan ofte føles, som noget af en udfordrende affære. Udover økonomi, vagtplanlægning og andre administrative pligter, skal man som ledere også kunne håndtere medarbejderpleje, konfliktløsning og udvikling af medarbejdernes faglige kompetencer.
br />
Som leder har man hele tiden beboernes bedste for øje, samtidig med at der ofte finder en stor udskiftning sted. Både blandt beboere og ansatte. Dette betyder, at kulturen på stedet ofte ændrer sig. Den er bestemt af beboernes behov og de ansattes kompetencer til at opfylde disse. Det er lederens opgave, at få det hele til, at gå op i en højere enhed.
br />
Et plejecenter og andre botilbud, er kendetegnet ved at have mange medarbejdere ansat. Ofte fungerer medarbejderne i forskellige skiftende enheder; på dag, aften eller nathold. Nogle gange i skift mellem forskellige afdelinger. De arbejder sammen i selvstyrende teams ofte med forskellige fagligheder og baggrunde. Dette kan ofte give mulighed for konflikter, negativ feedbackkultur og medfører et dårligt arbejdsmiljø. Det er lederens opgave at håndtere disse problemstillinger på en effektiv, konstruktiv og inddragende måde.
br />
Hvordan kan man som leder bedst møde alle disse udfordringer? Hvordan kan man gennem sin ledelse være med til at styrke en positiv kultur, der hvor man er leder.
br />
Vi vil i dette foredrag vil tager udgangspunkt i fem aspekter af ledelse for at undersøge udfordringerne nærmere.
Hvordan skaber man en kultur der er genkendelig men samtidig er åben for udvikling?
Hvordan kan man konstruktivt konfliktløse i en mangeartet medarbejdergruppe?
Hvordan kan man lede medarbejdere i selvstyrende teams, uden at lede gennem regler?
Hvordan kan man oplære nye medarbejdere, med størst effektivitet og mindst økonomi?
Hvordan kan man kompetenceudvikle medarbejdere gennem sin daglige ledelse?
Det vil på en underholdende og inspirerende måde, udfolde en række områder, som kan være de mest udfordrende i den daglige ledelse af botilbud og plejecentre.
br />
Hvem henvender foredraget sig til?
Foredraget henvender sig til ledere på plejecentre, botilbud og offentlige institutioner, der har borgerens behov i centrum af deres arbejde. Det henvender sig til ledere på alle niveauer, der har med medarbejdere at gøre.
Hvad får du ud af foredraget?
br />
Du får inspiration til din egen ledelse, i teori og praksis, samt kendskab til en række personlige ledelsesværktøjer, der er efterprøvet.
Hvor længe vare foredraget?
br />
Foredraget varer to timer, med pause og mulighed for spørgsmål indlagt. Foredraget er en vekselvirkning mellem relevante ledelsesværktøjer til dig og ledelse i praksis. Det foregår i en nærværende og inspirerende dialog mellem de to foredragsholdere.