I foredraget Livet i et glasperlespil fortæller komponisten Hans Sydow om elektromusikpioneren Else Marie Pade, som døde i 2016. I 1955 skabte hun det første danske stykke konkret- og elektronmusik med sin TV-collage En dag på Dyrehavsbakken. Den placerede hende blandt de absolutte pionerer inden for elektronmusikken. Ude i verden blev hun anerkendt – herhjemme blev hun gemt og glemt i to generationer, før hun dukkede op af glemslen som Danmarks elektroniske bedstemor.
»Når man korsfæstede Jesus, smed Mozart i fællesgraven og kaldte Beethovens sene strygekvartetter for gale – hvad skal jeg så med samtidens dom?«, er Pades egen kommentar til årene i glemsel. De gamle spolebånd med hendes livsværk blev i 1970’erne sendt til sletning i båndarkivet på Danmarks Radio. Kun fordi hun selv var ansat som producer på Radiohuset, blev katastrofen afværget. En af de ansatte i Båndarkivet ringede til hende og spurgte, om ikke hun hellere ville have båndene med hjem.
Hans Sydow er cand. musicae i musikformidling med speciale i elektronisk komposition. Han modtog i 2007 Statens Kunstfonds treårige legat for sit arbejde med musikformidling, og har siden 1996 arbejdet med levendegørelse af rum og genoplevelse af historien gennem lyd. Han har 20 års erfaring som komponist og omfattende undervisningserfaring fra såvel grundskole som videregående niveau.
Foredraget tager afsæt i Hans Sydows bog EMP – LIVET I ET GLASPERLESPIL (2005). Bogen var kulminationen på 5 års intenst samarbejde, som bla. resulterede i visningen af EN DAG PÅ DYREHAVSBAKKEN på Roskildefestivalen (2000), de to retrospektive udstillinger PIONERER på Museet for Samtidskunst i Roskilde (2002) og LIVET I MUSIKKEN – MUSIKKEN I LIVET på Kvindemuseet i Århus (2003), samt udgivelsen af remix-projektet 7 CIRKLER – 5 REMIX (2002), og endelig EMP VOLUME, overleveringen af EMPs samlede værker til Statsbiblioteket i Århus (2003).