fbpx
johnny-schultz-bifald

Foredragsholder

Foredrag: Om Type A- og Type B personligheder

Er der slet ingen Type A- personer i Jylland?

Dette naive spørgsmål stillede Johnny engang til 50 vestjyder under et foredrag

Begreberne er udviklet at de to amerikanske kardiologer Meyer Friedman og Ray Rosenman, der skulle have ompolstret deres slidte stolen i venteværelset. Manden, der skulle ompolstre stolene, gav udtryk for, at han aldrig havde set noget lignende og spurgte: ”Sig mig, hvad er der galt med jeres patienter? Hvorfor er stolene kun slidt på den forreste del af armlænene og sidde stykket?

Efterfølgende bemærkede de to specialister, at nogle af deres patienter sad uroligt på den yderste del af stolen. De var tilsyneladende så nervøse eller restløse og utålmodige at det virkede som om de havde ”ild i rumpen”. Billedlig talt sad de som om, der stor en med en startpistol og råbte: ”Parat, start, løb”

Herefter overvejede de to kardiologer, om de selv samme patienter også udviste samme grad af restløshed og utålmodighed udenfor venteværelset. Om der i virkeligheden var en sammenhæng mellem personlighed og adfærdsmønstre på den ene side og udvikling af hjertekarsygdomme på den anden side.

For at få afdækket, hvor fortravlede, utålmodige eller vredladne folk var i deres hverdag, så udviklede de et spørgeskema for at få afklaret disse spørgsmål. De personer, der scorede over middel, blev kaldt type A-personer, medens de personer, der scorede under middel, blev kaldt type B-personer.

Johnny vil derfor belyse følgende temaer under foredraget:

  • Kort gennemgang af nogle af de mest overraskende resultater
  • Test der viser, om du primært er type A eller B. (udfyldes på 5 minutter)
  • Beskrivelse af de typiske karaktertræk for type A og B personligheder
  • Eksempler på, hvordan type A og B ofte reagerer, når de skal samarbejde
  • Beskrivelse af, hvordan de 50 vestjyder reagerede, da han spurgte dem, om de slet ikke havde type A personer i Jylland.
  • Om kemien mellem mennesker. Hvornår går det typisk godt? Hvorfor går det indimellem grueligt galt?

Uforpligtende forespørgsel

Uforpligtende forespørgsel

favicon

Tak for
forespørgslen.

Vi svarer dig hurtigst muligt

Følg os på sociale medier
(så bliver vi glade!)

Modtag løbende inspiration til dit næste arrangement

cookies-bifald

Vi anvender cookies for at hjælpe dig at navigere og analyse sidens trafik. Hvis du forsætter med at bruge siden, accepterer du vores brug af cookies.