Maren Elise Skjerlie Gilling er uddannet skolelærer fra Frederiksberg Seminarium. Det tidligste frø til Marens engagement stammer fra hendes farmor, der som barn under krigen blev sat i en lejr af tyskerne. Oplevelsen sad i farmoren for livet. Mange år senere spurgte Marens elever, hvorfor syriske flygtninge gik langs de danske motorveje. Maren begyndte at lede efter undervisningsmateriale om konflikten i Syrien, der ville passe til 4. klasse. Da intet fandtes allerede, besluttede hun at lave materialet selv, sammen med en fotograf.
Mødet med børnene i de syriske flygtningelejre ramte Maren hårdt. For at gøre noget ved sagen, i stedet at fortælle om den, oprettede Maren 5 Skoler for at give børnene det, de savner mest – at gå i skole. Maren følte at det var hendes ansvar som lærer, at gøre alt hvad der var i hendes magt for at give børnene en skole. Hun kunne ikke vende børne ved den syriske grænse ryggen. Hun leder nu foreningen sammen med Zarah.
Zarah Kirketerp-Møller er uddannet Cand.Scient.Adm fra Roskilde Universitet. En aften mødtes hun med sin veninde Maren over et glas vin. Maren fortalte om sit arbejde med 5 Skoler, og om sine udfordringer med logistik, fundraising, indkøb, administration – netop de ting Zarah er god til. Efter mere end 10 år som managementkonsulent i Deloitte, med speciale i den offentlige sektor, sluttede hun sig til Marens projekt. At rykke fra Deloittes glashus og ud i et telt i en flygtningelejr kan lyde som en lang vej. Det følte Zarah ikke, at det var.
Med sit skifte har hun i en vis forstand fundet tilbage til det der oprindeligt tændte hende ved konsulentbranchen – at gøre en forskel helt ude i frontlinjen. ”På en eller anden måde syntes jeg, at det lå lige til højrebenet. Det var ikke en svær beslutning”. Hun leder nu 5 Skoler sammen med Maren. For hvis de ikke bygger skoler til børnene – hvem så? Og hvis ikke nu? – Hvornår så? Derfor bygger de i fællesskab skoler til børn, der ikke har en.