At tiltrække og fastholde udenlandsk arbejdskraft er sværere end nogensinde før. Og desværre tror politiker og interesseorganisationer at det hele kun handler om økonomi. Men det er langt fra sandheden.
Finn Majlergaard og hans kolleger i Gugin har hjulpet mange virksomheder med at finde ud af hvorfor man ikke kan fastholde udenlandsk arbejdskraft på trods af økonomiske incitamenter. Forklaringen er at mange udlændinge har det svært med dansk kultur, både i virksomhederne og i samfundet.
I dette foredrag vil Finn Majlergaard forklare hvilke kulturelle udfordringer mange udlændinge har, der får dem til at rejse igen. Han vil også fortælle hvordan din virksomhed kan udvikle en berigende virksomhedskultur, der får flere udlændinge til at blive. Til sidst vil han komme ind på de kulturelle makrobetingelser danske virksomheder også er underlagt. En af de væsentligste makrobetingelser er, at stort set alle de kulturer, der ligger tæt på den danske har præcis de samme udfordringer.
Danske viskomheder konkurrerer derfor med virksomheder i det meste af Europa om medarbejdere, der kommer fra noget anderledes kulturer. Og lige præcis den konkurrence er de fleste danske virksomheder og det danske samfund ikke gearet til at vinde med mindre man skaber nogle attraktive kulturelle rammer. Det handler ikke om penge.
Foredraget kan afholdes som et 1-times foredrag eller som en 3-timers interaktiv målrettet workshop. Fordraget/workshoppen kan afholdes på engelsk eller dansk.
Udnyt din virksomheds værdier til at skabe vækst og lønsomhed.
Medarbejderne er den vigtigste aktiv, og virksomhedens værdier er afgørende for om medarbejdernes indsats kan omsættes til øget kundetilfredshed, vækst og overskud. Værdier, der skabes bl.a. af medarbejderne, ledelsen, historien og den virkelighed, der omgiver virksomheden.
Der er derfor ofte et fokus på at kommunikere virksomhedens værdier til medarbejdere, kunder, aktionærer og andre interessenter. Men hvordan får man skabt værdier, der ikke blot eksisterer på en powerpoint præsentation, men som faktisk udleves af organisationen? Det får I svaret på i dette foredrag, der tager sit udspring i, hvordan værdier skabes og forankres i kulturer f.eks. virksomhedskulturer.
Finn Majlergaards måske lidt provokerende synspunkt er, at man kun skriver værdier ned, fordi man ikke har dem, men gerne vil have dem. Derfor ændres virksomhedens værdier ikke gennem en markedsføring af værdierne, men gennem en ændring i adfærd, belønningsmodeller, strukturer og ledelsesstil. Finn Majlergaard kommer i foredraget ind på, hvordan man får skabt værdier, der reelt understøtter organisationens målsætninger og ikke kun optræder på websites og i virksomhedspræsentationer.
Deltagerne bliver præsenteret for kulturelle dilemmaer, som er typiske for de fleste virksomheder, og vi finder løsninger, der tilgodeser begge parter. Kompromiset er den værste løsning, fordi det skaber to tabere. Finn Majlergaard viser vejen til, hvordan man skaber to vindere med udgangspunkt i kulturelle dilemmaer.
I dette interaktive foredrag vil deltagerne få åbnet øjnene for problemstillingerne, hvordan og hvorfor de opstår og blive introduceret til en metode, der skaber synlige og frugtbare resultater i et tværkulturelt samarbejde. Efter foredraget vil deltagerne have en højere kulturel intelligens og konkrete værktøjer, de kan bruge, når flere kulturer skal arbejde sammen mod en fælles målsætning.
Efter lang tid hvor mange har skulle finde nye måder at arbejde på, nye måder at kommunikere på og nye måder at lede på er det nærliggende at tro at vi er på vej tilbage til det gamle, velkendte og "normale". Men det er vi ikke!
Medarbejdere og ledere kommer tilbage med nye erfaringer, nye forventninger og ikke mindst en masse frustrationer. Det udfordrer virksomhedens kultur, der er nødt til at tilpasse sig den nye virkelighed.
På den ene side er mange medarbejdere blevet vant til at arbejde hjemme, og har udviklet selvledelse og en ny form for disciplin. På den anden side så ved vi at rigtig mange savner fællesskabet på arbejdspladsen.
Finn Majlergaard har sammen med sine kolleger I Gugin coachet mange virksomheder gennem coronatiden for at hjælpe dem til at udvikle nye virksomhedskulturer, der både understøtter virksomhedens målsætninger, men som også tilgodeser medarbejdernes og ledernes nye forventninger.
Foredraget kan Enten afholdes som en 1-times teaser, hvor en række udfordringer og løsninger skitseres eller som en 3-timers workshop, der er tilpasset den enkelte virksomhed eller organisation.