I foredraget På lydsporet af erindringen præsenterer komponisten Hans Sydow en række korte erindringer i gådeform og stiller spørgsmålet: Hvilken erindring knytter der sig til denne lyd?
Jeg kan huske® er et nyskabende bud på hvordan man kan formidle erindringer i en oplevelsesbaseret kunstnerisk form. Siden 2013 har mere end 1000 børn, unge, erhvervsaktive, ældre, indvandrere, udviklingshæmmede og veteransoldater medvirket i Jeg kan huske® film, soundwalks, koncerter og bøger over hele landet.
Hans Sydow er cand. musicae i musikformidling med speciale i elektronisk komposition. Han modtog i 2007 Statens Kunstfonds treårige legat for sit arbejde med musikformidling, og har siden 1996 arbejdet med levendegørelse af rum og genoplevelse af historien gennem lyd. Han har 20 års erfaring som komponist og omfattende undervisningserfaring fra såvel grundskole som videregående niveau.
Når ord bliver til lyd, og lyd bliver til kunst bliver man ofte nødt til at give slip på forståelsen, for at få oplevelsen med. Det handler om at åbne ørerne for det lydunivers vi allesammen har omkring os, men som kun de færreste forholder sig til - og som derfor bliver til støj og stress for de fleste.
Foredraget har tidligere været afholdt på bl.a. Animationsskolen i Viborg samt for European Association for Distance Learning og været afsæt for en lang række workshops i hele Danmark.
I foredraget DigtJukeBox fortæller komponisten Hans Sydow om at sætte lyd til tre århundreder i dansk lyrik, i selskab med Ludvig Holberg, H. C. Andersen og Tom Kristensen.
»Skøn som et meningsløst ord«, skrev Tom Kristensen i digtsamlingen Fribytterdrømme fra 1920. Det var på den tid han gik på sludreture gennem København med digterkollegaen og ungdomsvennen Emil Bønnelycke, for at stenografere trafikken og lade sig inspirere af børns pludren: »Af børnenes mund skabes nye, sære ord, som har skønhed og lys og som gror.« Hans Sydow er cand. musicae i musikformidling med speciale i elektronisk komposition. Han modtog i 2007 Statens Kunstfonds treårige legat for sit arbejde med musikformidling, og har siden 1996 arbejdet med levendegørelse af rum og genoplevelse af historien gennem lyd. Han har 20 års erfaring som komponist og omfattende undervisningserfaring fra såvel grundskole som videregående niveau.
Foredraget har tidligere været afholdt på bla. Odder Gymnasium og DigtJukeBox lancerede i 2016 et udvalg af Hans Sydows arbejde med musikalske genfortællinger af lyrik som udstilling på Teatermuseet i Hofteatret i København.
I foredraget Lyden af Skagen fortæller komponisten Hans Sydow historien om den musik, der blev komponeret, mens de kendte malerier tonede frem af de hvide lærreder. Det var her Carl Nielsen startede arbejdet med sin suite for klaver, Hugo Alfven skrev klaverudgaven af Midsommarvaka og Hakon Børresen skrev sine symfonier og sange. Edvard Grieg lod sig portrættere ved Krøyers flygel, mens fru Nina sang - og det gamle flygel fra mester Sebastian Erards fabrik i Paris blev musikalsk midtpunkt ved sammenkomsterne i Krøyers atelier.
Det er historien om maleren P. S. Krøyers glæde ved musikken og komponisternes glæde ved Skagen og den bliver fortalt af kunstnerne selv, i form af brevvekslinger, biografiske optegnelser og avisntotater fra samtiden og musikken bliver spillet på Krøyers flygel.
Hans Sydow er cand. musicae i musikformidling med speciale i elektronisk komposition. Han modtog i 2007 Statens Kunstfonds treårige legat for sit arbejde med musikformidling, og har siden 1996 arbejdet med levendegørelse af rum og genoplevelse af historien gennem lyd. Han har 20 års erfaring som komponist og omfattende undervisningserfaring fra såvel grundskole som videregående niveau.
Foredraget bygger på soundwalken Jeg kan huske ® Skagen, som Hans Sydow har produceret for Skagens Museum. Her blev foredraget lanceret i 2018 og Hans Sydow fortalte historien om Skagenkomponisterne og spillede musik af dem på maleren P. S. Krøyers flygel.
I foredraget Livet i et glasperlespil fortæller komponisten Hans Sydow om elektromusikpioneren Else Marie Pade, som døde i 2016. I 1955 skabte hun det første danske stykke konkret- og elektronmusik med sin TV-collage En dag på Dyrehavsbakken. Den placerede hende blandt de absolutte pionerer inden for elektronmusikken. Ude i verden blev hun anerkendt – herhjemme blev hun gemt og glemt i to generationer, før hun dukkede op af glemslen som Danmarks elektroniske bedstemor.
»Når man korsfæstede Jesus, smed Mozart i fællesgraven og kaldte Beethovens sene strygekvartetter for gale – hvad skal jeg så med samtidens dom?«, er Pades egen kommentar til årene i glemsel. De gamle spolebånd med hendes livsværk blev i 1970’erne sendt til sletning i båndarkivet på Danmarks Radio. Kun fordi hun selv var ansat som producer på Radiohuset, blev katastrofen afværget. En af de ansatte i Båndarkivet ringede til hende og spurgte, om ikke hun hellere ville have båndene med hjem.
Hans Sydow er cand. musicae i musikformidling med speciale i elektronisk komposition. Han modtog i 2007 Statens Kunstfonds treårige legat for sit arbejde med musikformidling, og har siden 1996 arbejdet med levendegørelse af rum og genoplevelse af historien gennem lyd. Han har 20 års erfaring som komponist og omfattende undervisningserfaring fra såvel grundskole som videregående niveau.
Foredraget tager afsæt i Hans Sydows bog EMP – LIVET I ET GLASPERLESPIL (2005). Bogen var kulminationen på 5 års intenst samarbejde, som bla. resulterede i visningen af EN DAG PÅ DYREHAVSBAKKEN på Roskildefestivalen (2000), de to retrospektive udstillinger PIONERER på Museet for Samtidskunst i Roskilde (2002) og LIVET I MUSIKKEN – MUSIKKEN I LIVET på Kvindemuseet i Århus (2003), samt udgivelsen af remix-projektet 7 CIRKLER – 5 REMIX (2002), og endelig EMP VOLUME, overleveringen af EMPs samlede værker til Statsbiblioteket i Århus (2003).
I foredraget Lyd som formidling fortæller Hans Sydow om hvad sker, der når lyd er det bærende formidlingselement og giver en række oplevelsesbaserede eksempler på sit arbejde. Når ord bliver til lyd, og lyd bliver til kunst bliver man ofte nødt til at give slip på forståelsen, for at få oplevelsen med. Det handler om at åbne ørerne for det lydunivers vi alle sammen har omkring os, men som kun de færreste forholder sig til - og som derfor bliver til støj og stress for de fleste.
Hans Sydow er cand. musicae i musikformidling med speciale i elektronisk komposition. Han modtog i 2007 Statens Kunstfonds treårige legat for sit arbejde med musikformidling, og har siden 1996 arbejdet med levendegørelse af rum og genoplevelse af historien gennem lyd. Han har 20 års erfaring som komponist og omfattende undervisningserfaring fra såvel grundskole som videregående niveau.
Foredraget tager afsæt i en række formidlingsopgaver Hans Sydow i de seneste år har løst for bla. M/S Museet for Søfart i Helsingør, Teatermuseet i Hofteatret og Sagomuseet i Sverige, samt lyd og musik fra installationer, koncerter og teaterprojekter i Danmark, Sverige, Tyskland, England, USA, Vietnam og Portugal. Fra 2013 og fremefter har Sydow fokuseret en del af sit arbejde i projektet Jeg kan huske®, et nyskabende bud på at formidle erindringer i en kunstnerisk form.