fbpx

Del på:

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin

Jens Balle

Adfærdsøkonom, forfatter og foredragsholder om hvordan vi ofte træffer irrationelle beslutninger.

  • Om Jens Balle
  • Foredrag
  • Anmeldelser

Jens Balle har arbejdet mere end 28 år med investeringer i ind- og udland. Det var dette arbejde, der vakte hans interesse for, hvorfor vi så ofte foretager de samme forkerte valg. Valg, der endda er forudsigelige.

Især i forbindelse med dot.com-krisen i 00’erne fik Jens øjnene op for, hvordan vi ofte træffer irrationelle beslutninger. Her så han nemlig investorer, der agerede mindre heldigt, og det vækkede en interesse for psykologien bag investeringer. Det kan man lære om inden for adfærdsøkonomi, og siden har Jens har optrådt som ekspert i flere medier, ligesom han har blogget om emnet for Jyllands-Posten.

I januar 2016 udgav Jens Balle bogen “Hulemænd i habitter”, der giver læseren en indføring i adfærdsøkonomien. Hvad er det, og hvordan kan du bruge det?

Det er en altid veloplagt foredragsholder, der med eksempler og anekdoter fra det virkelige liv giver tilhørerne en god oplevelse og ny viden.

Ønsker du yderligere oplysninger og priser på Jens Balle er du velkommen til at ringe, sende en mail eller udfylde formularen. Der kan du beskrive dit arrangement, så vil vi vende tilbage hurtigst muligt.

For booking af Jens Balle ring til - tlf. 7026 0100

  1. Hulemænd i habitter

    Er du nogensinde kommet hjem fra et supermarked med varer, du ikke havde planlagt at købe?
    Eller er du kommet hjem fra banken med et andet lån eller en anden investering, end du havde planlagt?

    Så handler foredraget Hulemænd i habitter om dig. Det er nemlig et foredrag om forbrugere og beslutningstagere i erhvervslivet.

    For hver gang vi skal træffe en beslutning, risikerer vi at blive påvirket den ene eller den anden vej. Ofte helt uden at vi opdager det.

    Det kan være helt små ubetydelige faktorer, der afgør, om vores beslutning bliver den ene eller den anden.

    Og meget tyder på, at vi begår de samme fejl igen og igen. For eksempel disse typiske faldgruber:

    Vi tager store tab og små gevinster
    Vi har meget stor tillid til eksperter
    Vi udsætter opgaver eller beslutninger
    Tallerkenstørrelser bestemmer, hvor meget vi spiser

    Via Hulemænd i habitter får du indsigt i nogle af de fejl, vi typisk gør, når vi skal træffe beslutninger.

    Og du får også input til, hvordan du kan blive bedre til at træffe de rigtige beslutninger.

    Vi er nemlig rationelle mennesker, som laver irrationelle handlinger.

    Økonomer tager ofte udgangspunkt i, at vi mennesker er rationelle og foretager fornuftige beslutninger. Hvis vi gør det, kan man nemlig forudsige, hvordan vi vil agere.

    Men sådan hænger det ikke sammen i virkeligheden. Vi er ofte irrationelle og lader følelser og instinkter påvirke selv store beslutninger.

    Det ved de i mange andre faggrupper, og de udnytter det til egen fordel. De får os til at bruge flere penge og købe mere ved bl.a. at spille på vore tendenser til at agere på bestemte måder.
    Til foredrag vil det være muligt at købe Jens Balles bog Hulemænd i habitter til en fordelagtig pris.

    Varighed: 45-60 minutter.

  2. Sådan skaber du forandringer

    Et levende foredrag om forandringer, og hvordan man skaber dem.

    Vi får tudet ørene fulde om, at vi skal være forandringsvillige. Og det er de fleste også – i hvert fald hvis forandringerne ikke rammer dem selv.

    Vore hjerner er nemlig bygget til at have det bedst med, at alt er, som det plejer. Så kan vi nemlig minimere energiforbruget og meget nemmere gå igennem hverdagen. Vi har forskellige systemer i hjernen, der fungerer bedst, hvis vi kan gøre, som vi plejer. Nogle gange udløser det endda belønning at holde fast i, sådan plejer vi at gøre.

    Verden ændres hurtigere og hurtigere, og det stiller krav til os alle sammen. Krav om, at vi skal være forandringsvillige. Det vidste Darwin allerede i 1859, da han skrev om "survival of the fittest to adapt" i Arternes Oprindelse.

    Det var faktisk det, han skrev, selv om han ofte er citeret for kun at skrive "survival of the fittest". Tilpasningsevne og forandringsvillighed har været vigtigt for evolutionen, ligesom det er vigtigt for virksomheder i dag. I begge verdener er dinosaurerne, der var modstandere af forandringer, blevet udryddet.

    Hvad enten det er forandringer på jobbet eller i privaten, er de svære at gennemføre, fordi vi ofte fastholder os selv i gamle mønstre.

    Derfor er det vigtigt at tænke forandringernes konsekvenser igennem. Skal medarbejdere arbejde anderledes, skal systemerne rundt om tilpasses de nye handlingsmønstre. Hvis I måler som hidtil, får I som hidtil.

    Skal du omlægge kostvaner, er du også nødt til at ændre omgivelserne.

    Mange ting styrer, hvorfor vi gør, som vi gør. Noget er vi opmærksomme på – andre sker ganske ubevidst.

    Det er emnet for dette foredrag om forandringer. Det tager udgangspunkt i eksempler på hvor vanskelige forandringer kan være og kommer med forslag til, hvordan forandringer kan gennemføres med succes.

    Jens Balle har gennemført flere forandringsprocesser i både små og store organisationer ved brug af simple værktøjer. For ofte virker det simple bedst.

    Foredraget tilpasses jeres situation og behov, ligesom det også kan være en del af et forløb.

    Varighed: 45-60 minutter.

  3. Få mere ud af dit netværk

    Hvad enten du er introvert eller ekstrovert, skal du pleje dit netværk.

    Engang var netværk vigtigt for os, fordi vi ellers risikerede at uddø. Det er længe siden, men hulemændenes instinkter er stadig en del af vores hverdag. Og de spiller også ind, når vi skal netværke. På den ene side belønner vores hjerne os, når vi er sociale. Og på den anden side er vi bange for at blive afvist.Der er mange gode grunde til at pleje sit netværk. Men det er vigtigt at huske, at det fungerer som en gammeldags bankkonto: Man skal først sætte ind på kontoen, før man kan hæve. Det glemmer mange, og mange netværk oplever unge "løver", der grov-uddeler visitkort og efterfølgende siger: "det var et dårligt forum, jeg fik ikke nogen forretninger."

    Netværk skal plejes – man skal så, før man kan høste.

    Få gode input og idéer til, hvordan du kan arbejde med at netværke. Få større glæde af dit netværk på LinkedIn, og gør dig attraktiv i forhold til samarbejdspartnere og mulige nye kolleger.

    Foredraget har fokus på praktik og brugbare fif til din hverdag. Det eneste langhårede er foredragsholderen, Jens Balle – resten er med begge ben på jorden.

    Foredraget kan naturligvis tilpasses jeres behov. Er I sælgere i en virksomhed, der skal finde nye kunder, eller er I et erhvervsforum, der skal blive bedre til at netværke, er dette et foredrag for jer!

  4. Hulekvinder i stiletter

    Selvom Jens Balles bog hedder Hulemænd i habitter, handler den også om kvinder. Det har flere netværk for kvinder fået indblik i via Jens' foredrag om vores irrationelle adfærd.

    Men der er forskel på mænd og kvinder, og det er noget, vi kommer til at kigge på i dette foredrag.

    Med udgangspunkt i nyeste forskning på området bliver deltagerne præsenteret for eksempler på vores ofte irrationelle adfærd. Eksempler, der for de fleste er lig med et gensyn med noget genkendeligt. Måske ikke fra dem selv, men fra nogen de kender. For ofte har vi det lidt svært med det der selvindsigt.

    Det er ikke altid os selv, der bestemmer, hvad der havner i indkøbskurven eller på tallerkenen. Det er uheldigt, for er det først havnet dér, ender de fleste med at købe eller spise det.

    Der er kamp om vores penge

    Mange vil gerne have fat i vores penge, og de bruger gerne beskidte kneb for at komme med os hjem. Reklamefolk har nemlig længe været opmærksomme på, at vi ikke altid agerer rationelt. Derfor er står mælken bagerst i supermarkedet og slikket ved kassen. Derfor lugter der friskbagt på mange tankstationer. Derfor er hjemmesider indrettet, som de er.

    Ved at få indsigt i nogle af de typiske fejl, vi gør som forbrugere, kan du træffe dine forholdsregler. Det giver foredraget Hulekvinder i stiletter dig indsigt i.

    Og du får også input til, hvordan du kan blive bedre til at træffe de rigtige beslutninger.

    Til foredraget vil det være muligt at købe bogen Hulemænd i habitter til en fordelagtig pris. Måske kan du endda få den signeret?

  5. Adfærdsdesign og nudge

    Har du nogensinde tænkt over, hvor meget irrationel adfærd fylder i dine forbrugsvaner? Den irrationelle adfærd er for eksempel den slikpose, der ikke stod på indkøbslisten, men som alligevel ryger i din indkøbskurv i køen på vej til kassen i supermarkedet.

    Når du tjekker din smartphone, fordi andre er aktive på deres. Eller at du giver langt mere til Danmarksindsamlingen, når du donerer pengene via MobilePay, end når du donerer kontanter.

    Sådan er der mange der har det for vi har det med at begå de samme fejl - eller bias, som det også kaldes - når vi træffer beslutninger og det kan man bruge i sin kommunikation til kunderne.

    Alt det handler dette foredrag om. Med udgangspunkt i internationale forskeres resultater får du indblik i adfærdsøkonomi, adfærdsdesign og nudging. Samtidig  og  Teorien kombineres med praktiske eksempler på anvendelsen af adfærdsdesign over for kunder og brugere så du kan se muligheden for at bruge adfærdsdesign i din virksomhed.

    Jens Balle har mange års erfaring med adfærdsøkonomi og udgav i 2016 bogen Hulemænd i habitter.
    Det er et foredrag med humor og stor viden, der nok skal give jer alle noget at tænke over.

    Varighed: 45 min - 1 1/2 time

Ønsker du yderligere oplysninger og priser på Jens Balle er du velkommen til at ringe, sende en mail eller udfylde formularen. Der kan du beskrive dit arrangement, så vil vi vende tilbage hurtigst muligt.

For booking af Jens Balle ring til - tlf. 7026 0100

“Jeg blev rigtigt inspireret af dit foredrag for Unge Aktionærer i Århus, og hold da op hvor kan jeg genkende meget ift. til dine pointer. Jeg er ret imponeret af dine evner til at formidle specielt at gøre det lidt mere komplekse simpelt og let forståeligt”
Unge Aktionærer, Aarhus
“Med fortolkninger af Darwins teorier giver Jens en meget levende og anderledes forklaring på, hvorfor og hvordan vi agerer som investorer.”
Kirsten Nyboe
Lederne

Uforpligtende forespørgsel

favicon

Tak for
forespørgslen.

Vi svarer dig hurtigst muligt

Følg os på sociale medier
(så bliver vi glade!)

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
cookies-bifald

Vi anvender cookies for at hjælpe dig at navigere og analyse sidens trafik. Hvis du forsætter med at bruge siden, accepterer du vores brug af cookies.

Bliv inspireret af os

Modtag løbende inspiration til dit næste arrangement