Vores hjerner er ikke nødvendigvis gearet til at investere, og vi begår ofte de samme fejl igen og igen. Det koster desværre penge for mange private investorer.
Foredraget sætter fokus på de fejl vi typisk gør som investorer og kommer desuden med input til hvordan du kan lægge en strategi, der forsøger at undgå disse fejl.
Via teori og praktiske eksempler giver Jens Balle en indføring i de fejl vi typisk begår som investorer som for eksempel:
- Overvurdere egen viden
- Undervurdere risiko for selv at blive ramt
- Huske gamle niveauer/priser (ankerpunkter)
- Lade os rive med (vi tror det netop hændte vil gentage sig)
Det hele rundes af med værktøjer og forslag til, hvordan du skal investere for at få bedre afkast.
Investering handler om meget andet end at forsøge at købe billigt og sælge dyrt.
Foredraget tager udgangspunkt i nyeste viden fra førende forskere omkring adfærdsøkonomi, investorpsykologi og investering.
Du får adgang til investeringstips fra Nobel-prisvindere og internationale forskere.
Dyrk sammenholdet, lær dine kolleger om investering og få samtidig en sjov konkurrence ind i hverdagen.
Flere og flere danskere investerer og i virkeligheden bør ALLE danskere investerer.
Så ligesom mange virksomheder bekymrer sig om medarbejderes helbred, vil et investeringsspil vise omsorg om medarbejderes økonomiske helbred.
Flere og flere interesserer sig for investering - hjælp dine kolleger på rette vej.
Få viden om investering og prøv det af på virkeligheden med et aktiespil.
En aktivitet, der styrker dialogen og sammenholdet over hele løbetiden, som typisk er tre måneder.
Udviklingen på de finansielle markeder giver mulighed for ændringer i placeringerne under hele spillet.
De fleste kan godt lide konkurrence – og med de løbende opdaterede placeringer giver spillet masser af mulighed for dialog.
Ved at køre spurtpræmier sideløbende, er der flere konkurrencer indbygget, hvilket giver mulighed for succes for flere i løbet af spillet.
Er du nogensinde kommet hjem fra et supermarked med varer, du ikke havde planlagt at købe?
Eller er du kommet hjem fra banken med et andet lån eller en anden investering, end du havde planlagt?
Så handler foredraget Hulemænd i habitter om dig. Det er nemlig et foredrag om forbrugere og beslutningstagere i erhvervslivet.
For hver gang vi skal træffe en beslutning, risikerer vi at blive påvirket den ene eller den anden vej. Ofte helt uden at vi opdager det.
Det kan være helt små ubetydelige faktorer, der afgør, om vores beslutning bliver den ene eller den anden.
Og meget tyder på, at vi begår de samme fejl igen og igen. For eksempel disse typiske faldgruber:
Vi tager store tab og små gevinster
Vi har meget stor tillid til eksperter
Vi udsætter opgaver eller beslutninger
Tallerkenstørrelser bestemmer, hvor meget vi spiser
Via Hulemænd i habitter får du indsigt i nogle af de fejl, vi typisk gør, når vi skal træffe beslutninger.
Og du får også input til, hvordan du kan blive bedre til at træffe de rigtige beslutninger.
Vi er nemlig rationelle mennesker, som laver irrationelle handlinger.
Økonomer tager ofte udgangspunkt i, at vi mennesker er rationelle og foretager fornuftige beslutninger. Hvis vi gør det, kan man nemlig forudsige, hvordan vi vil agere.
Men sådan hænger det ikke sammen i virkeligheden. Vi er ofte irrationelle og lader følelser og instinkter påvirke selv store beslutninger.
Det ved de i mange andre faggrupper, og de udnytter det til egen fordel. De får os til at bruge flere penge og købe mere ved bl.a. at spille på vore tendenser til at agere på bestemte måder.
Til foredrag vil det være muligt at købe Jens Balles bog Hulemænd i habitter til en fordelagtig pris.
Varighed: 45-60 minutter.
Et levende foredrag om forandringer, og hvordan man skaber dem.
Vi får tudet ørene fulde om, at vi skal være forandringsvillige. Og det er de fleste også – i hvert fald hvis forandringerne ikke rammer dem selv.
Vore hjerner er nemlig bygget til at have det bedst med, at alt er, som det plejer. Så kan vi nemlig minimere energiforbruget og meget nemmere gå igennem hverdagen. Vi har forskellige systemer i hjernen, der fungerer bedst, hvis vi kan gøre, som vi plejer. Nogle gange udløser det endda belønning at holde fast i, sådan plejer vi at gøre.
Verden ændres hurtigere og hurtigere, og det stiller krav til os alle sammen. Krav om, at vi skal være forandringsvillige. Det vidste Darwin allerede i 1859, da han skrev om "survival of the fittest to adapt" i Arternes Oprindelse.
Det var faktisk det, han skrev, selv om han ofte er citeret for kun at skrive "survival of the fittest". Tilpasningsevne og forandringsvillighed har været vigtigt for evolutionen, ligesom det er vigtigt for virksomheder i dag. I begge verdener er dinosaurerne, der var modstandere af forandringer, blevet udryddet.
Hvad enten det er forandringer på jobbet eller i privaten, er de svære at gennemføre, fordi vi ofte fastholder os selv i gamle mønstre.
Derfor er det vigtigt at tænke forandringernes konsekvenser igennem. Skal medarbejdere arbejde anderledes, skal systemerne rundt om tilpasses de nye handlingsmønstre. Hvis I måler som hidtil, får I som hidtil.
Skal du omlægge kostvaner, er du også nødt til at ændre omgivelserne.
Mange ting styrer, hvorfor vi gør, som vi gør. Noget er vi opmærksomme på – andre sker ganske ubevidst.
Det er emnet for dette foredrag om forandringer. Det tager udgangspunkt i eksempler på hvor vanskelige forandringer kan være og kommer med forslag til, hvordan forandringer kan gennemføres med succes.
Jens Balle har gennemført flere forandringsprocesser i både små og store organisationer ved brug af simple værktøjer. For ofte virker det simple bedst.
Foredraget tilpasses jeres situation og behov, ligesom det også kan være en del af et forløb.
Varighed: 45-60 minutter.
Hvad enten du er introvert eller ekstrovert, skal du pleje dit netværk.
Engang var netværk vigtigt for os, fordi vi ellers risikerede at uddø. Det er længe siden, men hulemændenes instinkter er stadig en del af vores hverdag. Og de spiller også ind, når vi skal netværke. På den ene side belønner vores hjerne os, når vi er sociale. Og på den anden side er vi bange for at blive afvist.Der er mange gode grunde til at pleje sit netværk. Men det er vigtigt at huske, at det fungerer som en gammeldags bankkonto: Man skal først sætte ind på kontoen, før man kan hæve. Det glemmer mange, og mange netværk oplever unge "løver", der grov-uddeler visitkort og efterfølgende siger: "det var et dårligt forum, jeg fik ikke nogen forretninger."
Netværk skal plejes – man skal så, før man kan høste.
Få gode input og idéer til, hvordan du kan arbejde med at netværke. Få større glæde af dit netværk på LinkedIn, og gør dig attraktiv i forhold til samarbejdspartnere og mulige nye kolleger.
Foredraget har fokus på praktik og brugbare fif til din hverdag. Det eneste langhårede er foredragsholderen, Jens Balle – resten er med begge ben på jorden.
Foredraget kan naturligvis tilpasses jeres behov. Er I sælgere i en virksomhed, der skal finde nye kunder, eller er I et erhvervsforum, der skal blive bedre til at netværke, er dette et foredrag for jer!
Selvom Jens Balles bog hedder Hulemænd i habitter, handler den også om kvinder. Det har flere netværk for kvinder fået indblik i via Jens' foredrag om vores irrationelle adfærd.
Men der er forskel på mænd og kvinder, og det er noget, vi kommer til at kigge på i dette foredrag.
Med udgangspunkt i nyeste forskning på området bliver deltagerne præsenteret for eksempler på vores ofte irrationelle adfærd. Eksempler, der for de fleste er lig med et gensyn med noget genkendeligt. Måske ikke fra dem selv, men fra nogen de kender. For ofte har vi det lidt svært med det der selvindsigt.
Det er ikke altid os selv, der bestemmer, hvad der havner i indkøbskurven eller på tallerkenen. Det er uheldigt, for er det først havnet dér, ender de fleste med at købe eller spise det.
Der er kamp om vores penge
Mange vil gerne have fat i vores penge, og de bruger gerne beskidte kneb for at komme med os hjem. Reklamefolk har nemlig længe været opmærksomme på, at vi ikke altid agerer rationelt. Derfor er står mælken bagerst i supermarkedet og slikket ved kassen. Derfor lugter der friskbagt på mange tankstationer. Derfor er hjemmesider indrettet, som de er.
Ved at få indsigt i nogle af de typiske fejl, vi gør som forbrugere, kan du træffe dine forholdsregler. Det giver foredraget Hulekvinder i stiletter dig indsigt i.
Og du får også input til, hvordan du kan blive bedre til at træffe de rigtige beslutninger.
Til foredraget vil det være muligt at købe bogen Hulemænd i habitter til en fordelagtig pris. Måske kan du endda få den signeret?
Har du nogensinde tænkt over, hvor meget irrationel adfærd fylder i dine forbrugsvaner? Den irrationelle adfærd er for eksempel den slikpose, der ikke stod på indkøbslisten, men som alligevel ryger i din indkøbskurv i køen på vej til kassen i supermarkedet.
Når du tjekker din smartphone, fordi andre er aktive på deres. Eller at du giver langt mere til Danmarksindsamlingen, når du donerer pengene via MobilePay, end når du donerer kontanter.
Sådan er der mange der har det for vi har det med at begå de samme fejl - eller bias, som det også kaldes - når vi træffer beslutninger og det kan man bruge i sin kommunikation til kunderne.
Alt det handler dette foredrag om. Med udgangspunkt i internationale forskeres resultater får du indblik i adfærdsøkonomi, adfærdsdesign og nudging. Samtidig og Teorien kombineres med praktiske eksempler på anvendelsen af adfærdsdesign over for kunder og brugere så du kan se muligheden for at bruge adfærdsdesign i din virksomhed.
Jens Balle har mange års erfaring med adfærdsøkonomi og udgav i 2016 bogen Hulemænd i habitter.
Det er et foredrag med humor og stor viden, der nok skal give jer alle noget at tænke over.
Varighed: 45 min - 1 1/2 time