I dag har vi fået et massedemokrati, hvor folk tit føler, at deres røst er uden betydning, fordi politikere lytter ikke og faktisk ikke engang hører dem.
Til at prøve at afhjælpe dette dukkes der i dette foredrag ned i Hannah Arendts teorier.
Hvis det er muligt, kan dette ”foredrag” blive arrangeret alternativt (dvs. ikke primært som et foredrag, men som deltagende demokrati).
Politik bliver tit anset som det der foregår på Christiansborg, i rådhusene og på TV.
Ved brug af Hannah Arendts teorier anses enhver samtale som en politisk samtale i dette foredrag.
Vi undersøger samtalernes effekt sammenlignet med ringer i vandet, hvor en samtale i opgangen kan påvirke statsministeren eller borgmesteren.
Vores velfærdssamfund har nået et stadie, hvor sektorer og professioner er stærke nok til at arbejde sammen.
Dertil påkalder kompleksiteten i vores samfund og kompleksiteten af vores udfordringer, at der samarbejdes på tværs.
Dette foredrag anviser fordele og ulemper ved tværgående indsatser og anbefalinger til hvordan man mindsker ulemperne.
Dette foredrag bliver hver gang tilpasset brugere eller bestemte slags arbejdspladser eller professioner.
Der foregår meget på vores børns og unges sociale medier.
Ved hjælp af forskning karakteriseres udfordringerne med mobning blandt børn og unge på sociale medier. Samt hvilke fremtidige trends, der kan påpeges indenfor dette område. Derefter bliver der lagt op til, hvad der faktisk kan gøres ved problemerne.
Dette foredrag tilpasses målgruppens børns alder - samt om det er forældre eller professionelle der bliver tilhørere.
Først karakteriseres børns og unges udvikling i dette foredrag. Derpå forklares på hvilke områder børn og unge ikke overskuer selv at træffe afgørelser i forhold til deres stadie i udvikling.
Dernæst behandles kompleksiteten i vores samfund, som må tages med hvor og hvordan der sættes grænser for børn og unge.
Til sidst gives konkrete råd til at sætte grænser generelt og til skærme specifikt.
Dette foredrag tilpasses målgruppens børns alder. Samt om det er forældre eller professionelle der hører foredraget.