Foredraget er en praksisnær mosaik af viden, dialog og konkrete redskaber med afsæt i bogen ‘Skole uden Skældud. Hvorfor og hvordan’ (Dafolo 2020), der er skrevet af Louise Klinge, Erik Sigsgaard og Mette Thor Jørgensen.
Ud fra et ressourceorienteret perspektiv får I:
- Indsigt i børn, unge og voksens oplevelser med skældud i skolen.
- Kendskab til forskningsresultater om skældud.
- Indsigt i biologiske og psykologiske årsager til skældud.
- Sat fokus på, hvordan I allerede arbejder med veje til mindre skældud.
- Viden om, hvordan mindre skældud giver bedre relationer samt øget trivsel og læring.
- Konkrete redskaber, der fokuserer på, hvordan man skaber struktur, rammer og tydelighed uden brug af skældud.
- Viden om, hvorfor alternativer til skældud er effektive, selvom de kan virke kontraintuitive og man kan tænke “det lyder da blødsødent og utopisk”.
- Et fælles sprog i forhold til, hvordan I kan tale med jeres elever, forældregrupper og i teams om emnet.
Foredraget er siden august 2020 blevet holdt for mere end 6000 lærere, pædagoger, ledere og skolebestyrelser på skoler i hele Danmark.