Ann E. KnudsenForedrag

Seje drenge og superseje piger

ann-e-knudsen-bifald

Om hjerne og hjerte hos de 10 - 18 årige

Hvor bliver alle de søde, dygtige, interesserede og engagerede piger af?
Hvorfor får drengene i gymnasiet næsten en hel karakter højere til eksamen end pigerne?
I folkeskolen og uddannelsessystemet bliver der lavet en benhård sortering af børnene. Det viser en undersøgelse fra Evalueringsinstituttet fra 2005. Billedet er klart.

Drengene ender groft sagt i en af de to kasser: duer / duer ikke.
Pigerne ender i den "pæne ende" af det gennemsnitlige.
Men ser man på børnenes hjerner, er der ingen grund til at det ender på den måde. Det kunne være helt anderledes!

Derfor er hjerneforskningens viden om hjerneudvikling og læring hos store børn blevet endnu mere aktuel.

  • Hvorfor taber vi så mange drenge ud af uddannelsessystemet?
  • Hvorfor vil pigerne - uafhængig af deres IQ og gode eksamensresultater - alle sammen være "noget med dyr eller børn"?
  • Kan tendenserne påvirkes?
  • Hvorfor er der "lukket på grund af ombygning", når vores børn bliver teenagere?
ann-e-knudsen-bifald