Læs mere om foredragsholder

Digital etik

Hver gang du åbner en browser eller kigger på din mobiltelefon, bliver du hvirvlet ud i en verden af digitale services, som høster dine data, manipulerer med dine valg, og trænger dybt ind i din hjerne for at få dig til at klikke på lidt flere annoncer.

Store teknologivirksomheder som Google, Facebook og Amazon har i mange år haft frit spil til at designe løsninger, som på overfladen har været teknologiske vidundere, men som under overfladen har brugt digitale teknologier til at udnytte menneskelige svagheder.

Resultaterne har vist sig som digital afhængighed, fake news, filterbobler, monopolmarkeder, svækket innovationskraft, datamisbrug, overvågning og automatiseret racisme og kvindehad

Vi har brug for et ny paradigme for vores digitale verden, og det handler ikke kun om de store teknologivirksomheder, det handler om, hvordan virksomheder generelt designer digitale produkter.

Derfor har vi behov for en ny etisk tilgang til digitalt design – både hos den lille startup såvel som de store virksomheder og ikke mindst i den offentlige sektor.

Men hvordan laver man etisk digitalt design?

Det får du svaret på i dette foredrag (eller workshop) med Peter Svarre, som har arbejdet et år sammen med Dansk Design Center på at udvikle redskabet Det Digitale Etikkompas, som netop hjælper virksomheder med at tænke etik ind i deres digitale løsninger. Derudover har han skrevet bogen Digital Etik.

Hvem henvender det sig til?

  • Virksomhedsledere
  • Designere og UX-designere
  • Product managere/projektledere
  • Data scientists eller andre der arbejder med automatisering og algoritmer

Versioner af foredraget/workshoppen:

  • Foredrag af 60 minutters varighed, der handler om, hvorfor digital designetik er vigtigt, og hvordan man kan begynde at arbejde med det.
  • Halv dags workshop, hvor man eksempelvis i et produktteam lokaliserer etiske udfordringer i egne produkter og finder løsninger.
  • Workshop over to halve dage, hvor man først lærer at tale om og forstå digital designetik, hvorefter man vender blikket mod egne digitale produkter og finder udfordringer og løsninger.

Send en Uforpligtende forespørgsel

Uforpligtende forespørgsel

favicon

Tak for
forespørgslen.

Vi svarer dig hurtigst muligt

Følg os på sociale medier
(så bliver vi glade!)

Modtag løbende inspiration til dit næste arrangement

cookies-bifald

Vi anvender cookies for at hjælpe dig at navigere og analyse sidens trafik. Hvis du forsætter med at bruge siden, accepterer du vores brug af cookies.